På nykommuneilofoten.no finner du fakta og mål for veien videre – samt svar på en del av innspillene vi har mottatt underveis.
nykommuneilofoten.no / Ida Christensen
Gode forutsetninger for å lykkes
Vi er glade for å se at sammenslutningen mellom Vestvågøy og Moskenes skaper engasjement, og vi forstår at store endringer skaper usikkerhet.
Samtidig viser både innbyggerundersøkelsen, innspill fra dere og arbeidet så langt at sammenslutningen har gode forutsetninger for å lykkes.
Mange ser fram til mulighetene dette gir, andre avventer utviklingen, mens noen er mer usikre eller negative – alle reaksjoner like naturlige. Vi håper fortsatt at de som ønsker, deler sine innspill med oss underveis.
Et grunnlag for videre prosesser
Gjennom et tverrpolitisk og tverrfaglig samarbeid har vi forsøkt å identifisere muligheter og handlingsrom for å bygge en ny moderne distriktskommune.
Målet er at kommunen skal levere enda bedre tjenester med økt kvalitet og spesialisering, skape utvikling og sikre et robust lokaldemokrati.
Forhandlingsutvalget og prosjektgruppa har nå ferdigstilt arbeidet med å kartlegge muligheter, vurdere konsekvenser og definere mål. Disse dokumentene er nå tilgjengeliggjort her, og skal være retningsgivende for de folkevalgte og den kommende fellesnemnda i den videre prosessen.
Mer info:
Dypdykk og innsikt
Ofte stilte spørsmål
Spørsmål, tanker og synspunkter vi får tilbakemeldinger om, vil vi så godt vi kan forsøke å besvare her:
Gå til: Ofte stilte spørsmål
Solidaritet for hverandre
Moskenes har over tid stått i store økonomiske og administrative problemer som de ikke klarer å løse alene. De har smertelig erfart at størrelse har en betydning for økonomisk, faglig og politisk sårbarhet – i møte med stadig økende krav og tjenester.
Små kommuner kan lett havne i en vanskelig situasjon, der fraværet av robuste fagmiljøer gjør det vanskelig å beholde og rekruttere rett kompetanse. Dette svekker styringsevnen og kan føre til større belastning på kommunen.
Moskenes og Vestvågøy har derfor tatt initiativ til en felles dialog for å finne en vei videre – med historisk støtte fra staten. Denne sjansen gir kommunene en mulighet til å stå sammen og vise solidaritet for hverandre.
For Moskenes sin del finnes det få andre realistiske alternativer. Kommunen er helt avhengig av hjelp for å få kontroll på kassakreditten – et dyrt lån som vokser hvert år. Renteutgiftene er allerede høyere enn inntektene, og uten hjelp utenfra vil situasjonen bare forverres.
Vestvågøy kunne valgt å fortsette alene. Men med statens historiske tilbud har kommunen også fått muligheten til å stille opp for naboene i vest – og vise regionalt ansvar for Lofoten.
Økonomi
Det er beregnet at sammenslutningen gir oss et økt økonomisk mulighetsrom som ikke kan utnyttes ved å beholde dagens to kommuneorganisasjoner. I starten er det beregnet at den nye kommunen vil ha underskudd, men allerede i 2027 forventes det at man begynner å gå i pluss.
Samlet kan den nye kommunen spare rundt 30 millioner årlig om vi får til å utnytte synergiene ved en sammenslutning.
Det har vært mye snakk om den historiske støtten staten har tilbudt for å hjelpe Moskenes på beina – gitt at kommunene slår seg sammen. Vi får over 160 millioner i et engangstilskudd som hjelper oss å få kontroll på Moskenes sin kortsiktige gjeld, noe som vil spare den nye organisasjonen for over 7 millioner årlig.
Vi får også et såkalt inndelingstilskudd – som betyr at den nye kommunen får beholde rammetilskuddene for to kommuner, selv om vi blir én. Det tilsvarer rundt 31 millioner kroner i året i 20 år, med en gradvis nedtrapping de siste fem årene. Ordningen bygger på at én større kommune er billigere å drifte enn flere små, og skal sikre ekstra økonomisk støtte i overgangsfasen. Det gir forutsigbarhet og større handlingsrom til å utvikle og tilpasse den nye kommunen over tid.
Helsetjenester
Barnehage, skole og helsetjenester skal fortsatt være tilgjengelige i Moskenes, også etter en sammenslutning. Viktige personrettede tjenester skal leveres der folk bor.
Fremtidens helsetjenester skal i større grad skje der folk bor og hjemme. Det er verken faglig eller økonomisk lønnsomt å sentralisere basistjenester til innbyggerne fra Moskenes til Vestvågøy.
Med en større kommune vil det også være mulig å spesialisere og tilpasse helsetilbudet til den enkelte, i langt større grad enn i dag.
Bedre kvalitet og styrket fagmiljø
For å sikre innbyggerne gode og likeverdige tjenester, trengs robuste fagmiljøer med riktig kompetanse. Små og sårbare miljøer kan slite med både kapasitet og kvalitet, særlig når det er vanskelig å rekruttere og beholde de ansatte.
Som én større kommune kan vi samle ressursene våre, fordele oppgaver så vi unngår dobbeltarbeid, og bygge sterke fagmiljøer. Det gir ansatte bedre utviklingsmuligheter og faglig støtte – og gjør oss mer attraktive som arbeidsgiver.
For innbyggerne kan det bety mer stabile tjenester med høyere kvalitet, uansett hvor i kommunen de bor.
En kommune med visjoner
Dette er ikke et sentraliseringsprosjekt, men en mulighet til å skape en ny, moderne distriktskommune, der man vektlegger desentraliserte løsninger, kommunedelsentre og lokal samfunnsutvikling.
En sterk distriktskommune kan bidra som en demokratisk motkraft til at beslutninger flyttes vekk til interkommunale samarbeid, fylkeskommunen eller staten – lenger unna våre folkevalgte og innbyggerne. Målet er å være en drivkraft for hele regionen, med en klar stemme inn mot fylke og stat.
I Norge har vi det såkalte «generalistkommuneprinsippet» som innebærer at alle kommuner i Norge skal levere de samme lovpålagte tjenestene til innbyggerne – uansett kommunens størrelse og kapasitet.
Størrelse kan derfor ha noe å si – fordi det påvirker økonomisk, faglig og politisk sårbarhet.
Vi tror en større distriktskommune i Lofoten vil være det beste for å ivareta rettsikkerhet, likeverd og demokrati.